Zakładanie akwarium LT - pielęgnacja dobór wyposazenia
Moderator: ModTeam
-
- Zakręcony forumowicz
- Posty: 1207
- Rejestracja: 2007-05-01, 00:06
- Pojemność akwarium: 160
- Imię: Bogus³aw
- Lokalizacja: Nysa
- Kontakt:
Zakładanie akwarium LT - pielęgnacja dobór wyposazenia
Akwarium Low Tech jak założyć, co kupić, jak pielęgnować czyli zestaw porad dla początkujących ( całość opracowano na podstawie artykułu pani Juli Sarnowskiej z magazynu Akwarium nr 7-8 2008) zaczynających swoją przygodę z akwarystyką a nie chcących wydawać kupy pieniędzy.
Przede wszystkim wyjaśnię co to jest ten LOW TECH - dosłownie minimum techniki
czyli każde nowo powstałe akwarium , średnio oceniając prawie 70-80 procent użytkowników forum ma takie nawet o tym nie wiedząc. Jednocześnie obserwując wypowiedzi doświadczonych akwarystów tego forum łatwo daje się zauważyć , tendencję do powielania rad typu zwiększ oświetlenie, zacznij nawożenie , dozuj CO2 przez innych np podstawową radą nie problemy z roślinami jest zwiększ oświetlenie lub zacznij z CO2 co gorsza są to rady kogoś kto ma kilka postów i akwarium w domu od miesiąca a nikt nie pomyśli o tym żeby doradzić wymianę roślin na takie które znalazłyby w takim akwarium warunki do normalnego wzrostu.
Używanie np filtra kubełkowego ma wiele swoich zalet ale podstawową wada jest doprowadzienie do sterylności zbiornika z wszystkich składników mineralnych potrzebnych rośliną co w połączeniu z nie umiejętnym dozowaniem nawozów kończy się katastrofa ekologiczną w zbiorniku
w akwariach LOW TECH każda ingerencja z zewnątrz jest szkodliwa dla zbiornika
Wybór zbiornika i podłoża.
- Zbiornik najlepszy zbiornik dla początkującego min 60l a jeszcze lepiej 100 l o długości co najmniej 60-80cm - łatwiejsze utrzymanie zbiornika , takie zbiorniki są już na tyle duże że łatwiej w nich uzyskać to na czym nam najbardziej zależy - równowagę biologiczna. Stworzenie akwarium LOW TECH w miejszych zbiornikach jest tez możliwe wymaga jednak nieco wiedzy o akwarystyce i nie jest zalecane dla początkujących
UWAGA WŁASNA :
Zauważyłem że dużo lepsze efekty uzyskuje się przy zbiornikach ze standartowa pokrywą i oświetleniem których wysokość nie przekracza 40 cm wysokości.
-Ustawienie zbiornika (i tu jest złamanie podstawowej głoszonej od lat reguły – żeby akwarium ustawiać w najciemniejszym kącie pokoju i oświetlać wyłącznie światłem sztucznym) można postawić w dowolnym miejscu pokoju a nawet zalecane jest by zbiornik stał bezpośrednio przy oknie tak aby w ciągu dnia padało na niego światło słoneczne.(najlepiej południowa lub wschodnia strona mieszkania, pokoju, domu)
-Tło - najlepszy, najtańszy, będący zawsze pod ręką –pognieciony papier szary pakowny(łatwy w wymianie i nie kosztujący majątku ale za to dający fajne efekty)
-Podłoże – najprostszym, tanim i dającym zadawalające efekty jest wybór najtańszej ziemi doniczkowej ( w marketach , centrach ogrodniczych –najtańszej bo UWAGA –nie zawierającej nawozów sztucznych i innych dodatków które zagrożą życiu w zbiorniku) warstwa ziemi powinna mięć około 1 -2 cm i przysypanie go warstwą np. zwykłego kwarcu o granulacji 2-4 mmi i grubości około 3-5 cm , (drobniejszy powoduję powstawanie stref beztlenowych , grubszy utrudnia ukorzenienie roślin.Podczas usypywania ziemi warto na kilka centymetrów około 1-2 odsunąć warstwę ziemi od szyb tak żebyśmy póżniej nie byli zmuszeni do jej oglądania przez szybę
UWAGA WŁASNA
w zbiorniku 128 l przez 10 miesięcy miałem tylko 3-5 cm warstwę czarnego bazaltu rosło pięknie choć trochę wolno miesiąc temu podmieniłem podłoże tzn wstawiłem Tetra Aqua Plant pod bazalt,
w zbiorniku 30l mam tez warstwę 3-4 cm czarnego bazaltu . Rośnie bardzo dobrze
Teraz w zbiorniku 160 l mam stare podłoże ze 128l (tj.stary bazalt plus Tetra Aqua Plant )uzupełnione czarnym bazaltem
-Oświetlenie – w typowych akwariach roślinnych zaleca się natężenie sztucznego światła jarzeniowego na poziomie 05-07W/l , tymczasem tymczasem akwariach LOW –TECH ustawionych w pobliżu okna oświetlenie sztuczne jest tylko uzupełnieniem i w zupełności wystarczy tu oświetlenie rzędu 0,25-0,3 W/l taki wymóg spełnia każda tania pokrywa oświetleniowa dostępna na rynku bez konieczności kosztownych przeróbek ( np. w akwarium 112l standartowo są dwie świetlówki po 18 W każda co daje nam około 0,3 W/l
Warto je jednak podmienić na jedną emitującą światło zbliżone do dziennego a drugą przeznaczoną specjalnie dla roślin.
UWAGA WŁASNA :
W 160l zostałem na razie przy zwykłym oświetleniu 2x30W
W akwarium128l miałem oświetlenie 2x18W Aqua Plant i Day Light rośliny przy nim rosny ładnie, chociaż wolno i nie wszystkie kilka musiałem wywalić kilka przesadzić w inne miejsca akwarium
W zbiorniku 30 rosną te gatunki które nie chcą rosnąć w dużym zbiorniku , co ciekawe dość często średnio po 3-4 godzinach od włączenia oświetlenia obserwuję powstające bąbelki tlenu na wgłębce pod powierzchnią ( nie używam napowietrzania żarówka 15 W energooszczędna Philips)
-Filtracja – możemy tu zapomnieć o drogich filtrach kubełkowych które zapewniają swoją pracą wręcz sterylną czystość w akwarium – chroniąc je przed zaburzeniami kruchego nieustabilizowanego ekosystemu, w akwariach LOW-TECH wytworzony ekosystem jest bardziej zbliżony do naturalnego , bo opiera się na tych samych zasadach i wydajna filtracja biologiczna nie jest tu potrzebna – w sposób naturalny realizują je bowiem rośliny konsumujące związki azotu oraz podłoże z zamieszkującymi je mikroorganizmami.
Podpięcie w takim akwarium filtra kubełkowego kubełkowego wkładami biologicznymi mogło by wręcz zaszkodzić rozwojowi roślin usuwając z wody potrzebne im do życia składniki. W akwariach LOW-TECH zupełnie wystarczającym rozwiązaniem jest zwykły filtr wewnętrzny z wkładem typu fizelina , gąbka czyli typowo filtracja mechaniczna o wydajności takiej żeby cały litraż akwarium przepływał przez niego nie częściej niż 1-2 razy na godzinę
, alternatywą proponowaną przez autorkę artykułu jest kaskada zawieszona na tylnej lub bocznej ściance akwarium, filtracja biologiczna w przypadku tego typu akwarium jest pozostawiona naturalnym komponentom wnętrza tego typu akwarium.
Można by było również podążając za wytworzeniem „pełnej” naturalności zbiornika (przy silnie rozwiniętej równowadze biologicznej) pokusić się o rezygnacje całkowicie z filtracji ale początkującym radzę niech nie próbują tego w domu , (jest to możliwe ale w bardzo dużych ustabilizowanych i słabo zarybionych zbiornikach – w mniejszych akwariach było by to stosunkowo ryzykowne przedsięwzięcie)
UWAGA WŁASNA
zbiornik 160 l - filtr Aqua szut Turbo 750 wkłąd fizelina płukana co 3-4 tygodnie i na próbę od tygodnia wkład humusowy
zbiornik 128 l - filtr Aqua szut Turbo 750 wkłąd fizelina płukana co 3-4 tygodnie i węgiel aktywny
zbiornik 30 l - filtr JBL 260 l/h wkład gruba gąbka , drobna gąbka , węgiel aktywny
filtracja chodzi u mnie w 128 l jak oświetlenie od 9.00-11.00 i od 16.00-23.00 w 30 l od 16.00-17.00 od 23.00-24.00
BARDZO WAŻNA UWAGA WŁASNA - wkład z węgla aktywnego powinien być wymieniony co 6-8 tygodni ( po tym czasie może zacząć oddawać do wody wyłapane toksyny) ale jednocześnie nie zaleca się go stosować non stop, ja zaczołem podmieniać węgiel na zeolit (wyłapuje amoniak i fosforany)
- Napowietrzanie – kolejny element z którego można zrezygnować w akwariach LOW-TECH – w gęsto obsadzonym roślinami zbiorniku z umiarkowanym zarybieniem jest ono nie potrzebne a nawet może być szkodliwe gdyż wytrąca rozpuszczony w wodzie dwutlenek węgla niezbędny składnik pokarmowy roślin.
-Ogrzewanie – tu jest kwestia otwarta zależna od hodowanych ryb ( wskazane jest jednak posiadanie grzałki)
- nawożenie CO2 – urządzeń do zasilania dwutlenkiem węgla w akwariach LOW-TECH nie stosuje się w ogóle, bowiem w zbiornikach tego typu jeśli są prawidłowo założone i pielęgnowane dostępny dla roślin węgiel występuje w ilościach tak znacznych że nie ma potrzeby jego dodatkowego dostarczania.
- Rośliny – roślin na starcie powinno być w miarę dużo aby szybko opanowały zbiornik tworząc ekosystem gwarantujący trwałość i stabilność zbiornika i tu ważnym elementem jest odpowiedni dobór roślin w tego typu akwariach nie wszystkie gatunki rozwijają się w zadawalający sposób. Dlatego warto się tu pokusić o zakup starych znanych i popularnych roślin szybko rosnących i wytwarzających w krótkim czasie dużą ilość biomasy doskonale się do tego nadają średniej wielkości żabieniec, zwartki, paprotnice, wywłóczniki, limnofile, kabomby, ludwigie, bakopy, nadwódki, strzałki , lotos tygrysi ,anubiasy. W pierwszej fazie dobrze jest postawić na np. nadwódkę trójkwiatową, heteranterę paskowaną czy limnofila wodną. Duże kępy tych roślin sprawią że zbiornik szybko dojrzeje i „uruchomione” zostaną w zbiorniku wszystkie naturalne procesy samooczyszczania wody, później można część z nich usunąć zastępując je innymi wolniej rosnącymi gatunkami. UWAGA – w przeciwieństwie do zbiorników holenderskich gdzie za pomocą chemii i sztucznego wspomagania jesteśmy jesteśmy stanie imitować każde warunki wodno-mineralne rozwoju roślin w akwariach LOW-TECH warunki są mniej więcej stałe i to rośliny muszą się do nich dostosować (czyli przyjąć się lub tez nie) dlatego nie mamy gwarancji na to że dany gatunek rośliny u nas się przyjmie i rozrośnie mimo tego że w drugim podobnym akwarium rozwija się pięknie) Jeżeli zdaży się że dany gatunek zaniknie w naszym akwarium nie należy traktować tego jako porażki a raczej jako zachętę do dalszego eksperymentowania i poszukiwania nowych gatunków które w naszym zbiorniku poczują się jak w naturalnym akwenie.
-Ryby – można hodować praktycznie każdy gatunek trzymając się starej zasady przyjmując na rybki małe do 5 cm -5 litrów wody , w przypadku większych np. gurami 10 litrów na sztukę , i dużych np. skalarów 20 litrów na sztukę .Podobnie jak w każdym akwarium nie zaleca się przegęszczenia obsady bo z czasem może to doprowadzić do zachwiania ekosystemu i postępujących problemów z jego utrzymaniem
- Pielęgnacja –
w akwariach LOW-TECH możemy zapomnieć o PODMIANACH WODY połączonych z odmulaniem dna i czyszczeniem żwirku – (kolejne złamanie wszech głoszonej opinii o konieczności podmian) dzięki obecności dużej ilości zdrowych roślin pochłaniających związki azotowe we wcześniejszej fazie ich rozkładu oraz bakterii infiltracyjnych zamieszkujących wierzchnią żwirową warstwę podłoża woda w naturalny sposób zostaje pozbawiona trujących związków amoniaku i azotanów . Z kolei zamieszkujące głębszą warstwę podłoża bakterię beztlenowe usuwają gromadzące się w wodzie azotany zamieniając je na uwalniany do atmosfery azot cząsteczkowy. Dlatego w tego typu zbiornikach podmiany wody NIE są konieczne a nawet NIE SĄ WSKAZANE ( zachwianie równowagi ekosystemu) i można ograniczyć się do co kilku tygodniowego dolania ubytków wody – właściwą podmianę (tak często zalecaną na tym forum dla każdego typu zbiornika ) można wykonać raz na 3 do 6 miesięcy.
Akwaria LOW TECH nie wymagają również odmulania dna resztki pokarmu i odchody stanowią doskonały , naturalny nawóz dla roślin oraz przyczyniają się do użyźnienia podłoża.
Dostarczają rośliną łatwo przyswajalny węgiel oraz inne makro elementy i z powodzeniem zastępują drogie systematyczne dozowania nawozów w płynie. Zamiast regularnego wlewania co do kropelki możemy zaufać naturze i oprzeć się na pierwiastkach zgromadzonych w żyznym podłożu oraz dostarczanym wraz z pokarmem dla ryb którego możemy stosować nieznacznie więcej niż w akwarium klasycznym nie martwiąc się że nie dojedzone resztki zatrują nam wodę i sprowadzą katastrofę ekologiczną na nasz zbiornik.
Jedyną ważną czynnością którą nie możemy zaprzestać to regularne przycinanie roślin tak żeby nasz zbiornik nie stracił walorów estetycznych średnio raz na 1 do 3 miesięcy
przykładem takiego zbiornika jest np ten zlikwidowany po około 1,5 roku , pojemność 128 l (zamieniony na 160 l)
nowa 160 -tka na tydzień po starcie wyglada tak wiecej o zbiorniku tu http://www.e-akwarystyka.pl/topics24/11177.htm
Przede wszystkim wyjaśnię co to jest ten LOW TECH - dosłownie minimum techniki
czyli każde nowo powstałe akwarium , średnio oceniając prawie 70-80 procent użytkowników forum ma takie nawet o tym nie wiedząc. Jednocześnie obserwując wypowiedzi doświadczonych akwarystów tego forum łatwo daje się zauważyć , tendencję do powielania rad typu zwiększ oświetlenie, zacznij nawożenie , dozuj CO2 przez innych np podstawową radą nie problemy z roślinami jest zwiększ oświetlenie lub zacznij z CO2 co gorsza są to rady kogoś kto ma kilka postów i akwarium w domu od miesiąca a nikt nie pomyśli o tym żeby doradzić wymianę roślin na takie które znalazłyby w takim akwarium warunki do normalnego wzrostu.
Używanie np filtra kubełkowego ma wiele swoich zalet ale podstawową wada jest doprowadzienie do sterylności zbiornika z wszystkich składników mineralnych potrzebnych rośliną co w połączeniu z nie umiejętnym dozowaniem nawozów kończy się katastrofa ekologiczną w zbiorniku
w akwariach LOW TECH każda ingerencja z zewnątrz jest szkodliwa dla zbiornika
Wybór zbiornika i podłoża.
- Zbiornik najlepszy zbiornik dla początkującego min 60l a jeszcze lepiej 100 l o długości co najmniej 60-80cm - łatwiejsze utrzymanie zbiornika , takie zbiorniki są już na tyle duże że łatwiej w nich uzyskać to na czym nam najbardziej zależy - równowagę biologiczna. Stworzenie akwarium LOW TECH w miejszych zbiornikach jest tez możliwe wymaga jednak nieco wiedzy o akwarystyce i nie jest zalecane dla początkujących
UWAGA WŁASNA :
Zauważyłem że dużo lepsze efekty uzyskuje się przy zbiornikach ze standartowa pokrywą i oświetleniem których wysokość nie przekracza 40 cm wysokości.
-Ustawienie zbiornika (i tu jest złamanie podstawowej głoszonej od lat reguły – żeby akwarium ustawiać w najciemniejszym kącie pokoju i oświetlać wyłącznie światłem sztucznym) można postawić w dowolnym miejscu pokoju a nawet zalecane jest by zbiornik stał bezpośrednio przy oknie tak aby w ciągu dnia padało na niego światło słoneczne.(najlepiej południowa lub wschodnia strona mieszkania, pokoju, domu)
-Tło - najlepszy, najtańszy, będący zawsze pod ręką –pognieciony papier szary pakowny(łatwy w wymianie i nie kosztujący majątku ale za to dający fajne efekty)
-Podłoże – najprostszym, tanim i dającym zadawalające efekty jest wybór najtańszej ziemi doniczkowej ( w marketach , centrach ogrodniczych –najtańszej bo UWAGA –nie zawierającej nawozów sztucznych i innych dodatków które zagrożą życiu w zbiorniku) warstwa ziemi powinna mięć około 1 -2 cm i przysypanie go warstwą np. zwykłego kwarcu o granulacji 2-4 mmi i grubości około 3-5 cm , (drobniejszy powoduję powstawanie stref beztlenowych , grubszy utrudnia ukorzenienie roślin.Podczas usypywania ziemi warto na kilka centymetrów około 1-2 odsunąć warstwę ziemi od szyb tak żebyśmy póżniej nie byli zmuszeni do jej oglądania przez szybę
UWAGA WŁASNA
w zbiorniku 128 l przez 10 miesięcy miałem tylko 3-5 cm warstwę czarnego bazaltu rosło pięknie choć trochę wolno miesiąc temu podmieniłem podłoże tzn wstawiłem Tetra Aqua Plant pod bazalt,
w zbiorniku 30l mam tez warstwę 3-4 cm czarnego bazaltu . Rośnie bardzo dobrze
Teraz w zbiorniku 160 l mam stare podłoże ze 128l (tj.stary bazalt plus Tetra Aqua Plant )uzupełnione czarnym bazaltem
-Oświetlenie – w typowych akwariach roślinnych zaleca się natężenie sztucznego światła jarzeniowego na poziomie 05-07W/l , tymczasem tymczasem akwariach LOW –TECH ustawionych w pobliżu okna oświetlenie sztuczne jest tylko uzupełnieniem i w zupełności wystarczy tu oświetlenie rzędu 0,25-0,3 W/l taki wymóg spełnia każda tania pokrywa oświetleniowa dostępna na rynku bez konieczności kosztownych przeróbek ( np. w akwarium 112l standartowo są dwie świetlówki po 18 W każda co daje nam około 0,3 W/l
Warto je jednak podmienić na jedną emitującą światło zbliżone do dziennego a drugą przeznaczoną specjalnie dla roślin.
UWAGA WŁASNA :
W 160l zostałem na razie przy zwykłym oświetleniu 2x30W
W akwarium128l miałem oświetlenie 2x18W Aqua Plant i Day Light rośliny przy nim rosny ładnie, chociaż wolno i nie wszystkie kilka musiałem wywalić kilka przesadzić w inne miejsca akwarium
W zbiorniku 30 rosną te gatunki które nie chcą rosnąć w dużym zbiorniku , co ciekawe dość często średnio po 3-4 godzinach od włączenia oświetlenia obserwuję powstające bąbelki tlenu na wgłębce pod powierzchnią ( nie używam napowietrzania żarówka 15 W energooszczędna Philips)
-Filtracja – możemy tu zapomnieć o drogich filtrach kubełkowych które zapewniają swoją pracą wręcz sterylną czystość w akwarium – chroniąc je przed zaburzeniami kruchego nieustabilizowanego ekosystemu, w akwariach LOW-TECH wytworzony ekosystem jest bardziej zbliżony do naturalnego , bo opiera się na tych samych zasadach i wydajna filtracja biologiczna nie jest tu potrzebna – w sposób naturalny realizują je bowiem rośliny konsumujące związki azotu oraz podłoże z zamieszkującymi je mikroorganizmami.
Podpięcie w takim akwarium filtra kubełkowego kubełkowego wkładami biologicznymi mogło by wręcz zaszkodzić rozwojowi roślin usuwając z wody potrzebne im do życia składniki. W akwariach LOW-TECH zupełnie wystarczającym rozwiązaniem jest zwykły filtr wewnętrzny z wkładem typu fizelina , gąbka czyli typowo filtracja mechaniczna o wydajności takiej żeby cały litraż akwarium przepływał przez niego nie częściej niż 1-2 razy na godzinę
, alternatywą proponowaną przez autorkę artykułu jest kaskada zawieszona na tylnej lub bocznej ściance akwarium, filtracja biologiczna w przypadku tego typu akwarium jest pozostawiona naturalnym komponentom wnętrza tego typu akwarium.
Można by było również podążając za wytworzeniem „pełnej” naturalności zbiornika (przy silnie rozwiniętej równowadze biologicznej) pokusić się o rezygnacje całkowicie z filtracji ale początkującym radzę niech nie próbują tego w domu , (jest to możliwe ale w bardzo dużych ustabilizowanych i słabo zarybionych zbiornikach – w mniejszych akwariach było by to stosunkowo ryzykowne przedsięwzięcie)
UWAGA WŁASNA
zbiornik 160 l - filtr Aqua szut Turbo 750 wkłąd fizelina płukana co 3-4 tygodnie i na próbę od tygodnia wkład humusowy
zbiornik 128 l - filtr Aqua szut Turbo 750 wkłąd fizelina płukana co 3-4 tygodnie i węgiel aktywny
zbiornik 30 l - filtr JBL 260 l/h wkład gruba gąbka , drobna gąbka , węgiel aktywny
filtracja chodzi u mnie w 128 l jak oświetlenie od 9.00-11.00 i od 16.00-23.00 w 30 l od 16.00-17.00 od 23.00-24.00
BARDZO WAŻNA UWAGA WŁASNA - wkład z węgla aktywnego powinien być wymieniony co 6-8 tygodni ( po tym czasie może zacząć oddawać do wody wyłapane toksyny) ale jednocześnie nie zaleca się go stosować non stop, ja zaczołem podmieniać węgiel na zeolit (wyłapuje amoniak i fosforany)
- Napowietrzanie – kolejny element z którego można zrezygnować w akwariach LOW-TECH – w gęsto obsadzonym roślinami zbiorniku z umiarkowanym zarybieniem jest ono nie potrzebne a nawet może być szkodliwe gdyż wytrąca rozpuszczony w wodzie dwutlenek węgla niezbędny składnik pokarmowy roślin.
-Ogrzewanie – tu jest kwestia otwarta zależna od hodowanych ryb ( wskazane jest jednak posiadanie grzałki)
- nawożenie CO2 – urządzeń do zasilania dwutlenkiem węgla w akwariach LOW-TECH nie stosuje się w ogóle, bowiem w zbiornikach tego typu jeśli są prawidłowo założone i pielęgnowane dostępny dla roślin węgiel występuje w ilościach tak znacznych że nie ma potrzeby jego dodatkowego dostarczania.
- Rośliny – roślin na starcie powinno być w miarę dużo aby szybko opanowały zbiornik tworząc ekosystem gwarantujący trwałość i stabilność zbiornika i tu ważnym elementem jest odpowiedni dobór roślin w tego typu akwariach nie wszystkie gatunki rozwijają się w zadawalający sposób. Dlatego warto się tu pokusić o zakup starych znanych i popularnych roślin szybko rosnących i wytwarzających w krótkim czasie dużą ilość biomasy doskonale się do tego nadają średniej wielkości żabieniec, zwartki, paprotnice, wywłóczniki, limnofile, kabomby, ludwigie, bakopy, nadwódki, strzałki , lotos tygrysi ,anubiasy. W pierwszej fazie dobrze jest postawić na np. nadwódkę trójkwiatową, heteranterę paskowaną czy limnofila wodną. Duże kępy tych roślin sprawią że zbiornik szybko dojrzeje i „uruchomione” zostaną w zbiorniku wszystkie naturalne procesy samooczyszczania wody, później można część z nich usunąć zastępując je innymi wolniej rosnącymi gatunkami. UWAGA – w przeciwieństwie do zbiorników holenderskich gdzie za pomocą chemii i sztucznego wspomagania jesteśmy jesteśmy stanie imitować każde warunki wodno-mineralne rozwoju roślin w akwariach LOW-TECH warunki są mniej więcej stałe i to rośliny muszą się do nich dostosować (czyli przyjąć się lub tez nie) dlatego nie mamy gwarancji na to że dany gatunek rośliny u nas się przyjmie i rozrośnie mimo tego że w drugim podobnym akwarium rozwija się pięknie) Jeżeli zdaży się że dany gatunek zaniknie w naszym akwarium nie należy traktować tego jako porażki a raczej jako zachętę do dalszego eksperymentowania i poszukiwania nowych gatunków które w naszym zbiorniku poczują się jak w naturalnym akwenie.
-Ryby – można hodować praktycznie każdy gatunek trzymając się starej zasady przyjmując na rybki małe do 5 cm -5 litrów wody , w przypadku większych np. gurami 10 litrów na sztukę , i dużych np. skalarów 20 litrów na sztukę .Podobnie jak w każdym akwarium nie zaleca się przegęszczenia obsady bo z czasem może to doprowadzić do zachwiania ekosystemu i postępujących problemów z jego utrzymaniem
- Pielęgnacja –
w akwariach LOW-TECH możemy zapomnieć o PODMIANACH WODY połączonych z odmulaniem dna i czyszczeniem żwirku – (kolejne złamanie wszech głoszonej opinii o konieczności podmian) dzięki obecności dużej ilości zdrowych roślin pochłaniających związki azotowe we wcześniejszej fazie ich rozkładu oraz bakterii infiltracyjnych zamieszkujących wierzchnią żwirową warstwę podłoża woda w naturalny sposób zostaje pozbawiona trujących związków amoniaku i azotanów . Z kolei zamieszkujące głębszą warstwę podłoża bakterię beztlenowe usuwają gromadzące się w wodzie azotany zamieniając je na uwalniany do atmosfery azot cząsteczkowy. Dlatego w tego typu zbiornikach podmiany wody NIE są konieczne a nawet NIE SĄ WSKAZANE ( zachwianie równowagi ekosystemu) i można ograniczyć się do co kilku tygodniowego dolania ubytków wody – właściwą podmianę (tak często zalecaną na tym forum dla każdego typu zbiornika ) można wykonać raz na 3 do 6 miesięcy.
Akwaria LOW TECH nie wymagają również odmulania dna resztki pokarmu i odchody stanowią doskonały , naturalny nawóz dla roślin oraz przyczyniają się do użyźnienia podłoża.
Dostarczają rośliną łatwo przyswajalny węgiel oraz inne makro elementy i z powodzeniem zastępują drogie systematyczne dozowania nawozów w płynie. Zamiast regularnego wlewania co do kropelki możemy zaufać naturze i oprzeć się na pierwiastkach zgromadzonych w żyznym podłożu oraz dostarczanym wraz z pokarmem dla ryb którego możemy stosować nieznacznie więcej niż w akwarium klasycznym nie martwiąc się że nie dojedzone resztki zatrują nam wodę i sprowadzą katastrofę ekologiczną na nasz zbiornik.
Jedyną ważną czynnością którą nie możemy zaprzestać to regularne przycinanie roślin tak żeby nasz zbiornik nie stracił walorów estetycznych średnio raz na 1 do 3 miesięcy
przykładem takiego zbiornika jest np ten zlikwidowany po około 1,5 roku , pojemność 128 l (zamieniony na 160 l)
nowa 160 -tka na tydzień po starcie wyglada tak wiecej o zbiorniku tu http://www.e-akwarystyka.pl/topics24/11177.htm
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Ostatnio zmieniony 2009-05-21, 15:28 przez oleq_30, łącznie zmieniany 18 razy.
./redir/http://www.e-akwarystyka.pl/topics ... .htm#92598 --- moje akwarium
./redir/http://aqwanarium.eakwarystyka.eu --- moja strona
Akwarysta trzeba się urodzić , akwarium kupić może każdy
./redir/http://aqwanarium.eakwarystyka.eu --- moja strona
Akwarysta trzeba się urodzić , akwarium kupić może każdy
-
- Stały bywalec
- Posty: 325
- Rejestracja: 2008-05-01, 23:48
- Pojemność akwarium: 63
- Imię: Kamil
- Lokalizacja: Szczecin
- Kontakt:
Re: Zakładanie akwarium LT - pielęgnacja dobór wyposazenia
A 30 l? Zakładamy, że nie jestem początkujący ;) Akurat mam taki zbiornik pusty, robiłby tylko za przechowalnie narybku w razie W.oleq_30 pisze:Wybór zbiornika i podłoża.
- Zbiornik najlepszy zbiornik dla początkującego min 60l a jeszcze lepiej 100 l o długości co najmniej 60-80cm
A co do podłoża to koniecznie trzeba je przysypać czymś? Czy mogłaby być goła ziemia?
Rośliny to rozumiem tylko mniej wymagające co do oświetlenia?
-
- Zakręcony forumowicz
- Posty: 1207
- Rejestracja: 2007-05-01, 00:06
- Pojemność akwarium: 160
- Imię: Bogus³aw
- Lokalizacja: Nysa
- Kontakt:
Re: Zakładanie akwarium LT - pielęgnacja dobór wyposazenia
tak możesz zrobić LOW tech w zbiorniku 30 litrowym sam mam taki od stycznia mam w nim krewetki i narybek kardynałkówKyle pisze:oleq_30 napisał/a:
Wybór zbiornika i podłoża.
- Zbiornik najlepszy zbiornik dla początkującego min 60l a jeszcze lepiej 100 l o długości co najmniej 60-80cm
A 30 l? Zakładamy, że nie jestem początkujący ;) Akurat mam taki zbiornik pusty, robiłby tylko za przechowalnie narybku w razie W.
A co do podłoża to koniecznie trzeba je przysypać czymś? Czy mogłaby być goła ziemia?
Rośliny to rozumiem tylko mniej wymagające co do oświetlenia?
odnośnie podłoża przeczytaj jeszce raz wyżej poprawiłem
Temat uważam za otwarty i do dyskusji

./redir/http://www.e-akwarystyka.pl/topics ... .htm#92598 --- moje akwarium
./redir/http://aqwanarium.eakwarystyka.eu --- moja strona
Akwarysta trzeba się urodzić , akwarium kupić może każdy
./redir/http://aqwanarium.eakwarystyka.eu --- moja strona
Akwarysta trzeba się urodzić , akwarium kupić może każdy
-
- Stały bywalec
- Posty: 325
- Rejestracja: 2008-05-01, 23:48
- Pojemność akwarium: 63
- Imię: Kamil
- Lokalizacja: Szczecin
- Kontakt:
Re: Zakładanie akwarium LT - pielęgnacja dobór wyposazenia
No to jak niedługo jak zrobię pokrywę jakąś i mi się zachce w końcu to znajdę ziemię jakaś w bidronce i jazda ;)
Ale żwirkiem jej raczej nie będę przysypywał.
A mógłbyś podać dokładne nazwy roślin jakie nadają się do takich zbiorników?
Chociaż kilka gatunków żebym miał z czego wybrać.
Ale żwirkiem jej raczej nie będę przysypywał.
A mógłbyś podać dokładne nazwy roślin jakie nadają się do takich zbiorników?
Chociaż kilka gatunków żebym miał z czego wybrać.
-
- Rekin forum
- Posty: 1881
- Rejestracja: 2008-06-18, 23:17
- Pojemność akwarium: 0
- Imię: Kuba
- Nazwisko: Ptasie xD
- Lokalizacja: Grójec
- Kontakt:
Re: Zakładanie akwarium LT - pielęgnacja dobór wyposazenia
Ogólnie powiedzmy, że mam teraz LT, ale niedługo z tego wyjdzie po prostu akwarium roślinne na ziemi.
Coś po drodze skopałem po mam potężny zakwit glonów długie półmetrowe nitki ;/
Coś po drodze skopałem po mam potężny zakwit glonów długie półmetrowe nitki ;/
"Kiedy mam rację to mam rację, a jeśli się mylę mogłem mieć rację. Więc mam rację bo mogłem się mylić, wiesz."
63L z roślinami
63L z roślinami
-
- Zakręcony forumowicz
- Posty: 1207
- Rejestracja: 2007-05-01, 00:06
- Pojemność akwarium: 160
- Imię: Bogus³aw
- Lokalizacja: Nysa
- Kontakt:
Re: Zakładanie akwarium LT - pielęgnacja dobór wyposazenia
anubias afzeliiKyle pisze:No to jak niedługo jak zrobię pokrywę jakąś i mi się zachce w końcu to znajdę ziemię jakaś w bidronce i jazda ;)
Ale żwirkiem jej raczej nie będę przysypywał.
A mógłbyś podać dokładne nazwy roślin jakie nadają się do takich zbiorników?
Chociaż kilka gatunków żebym miał z czego wybrać.
anubias barteri
anubias hastifolia
anubias congensis
anubias coffeifolia
microsorium_pteropus
mech jawajski
ludwigia
średniej wielkości żabieniece, zwartki, paprotnice, wywłóczniki, limnofile, kabomby, ludwigie, bakopy, nadwódki, strzałki , lotos tygrysi ,anubiasy , nadwódka trójkwiatowa, heterantera paskowana czy limnofila wodna
żwirkiem przysyp koniecznie , po pierwsze nie będzie ci ziemia brudziła wody i latała po akwarium po drugie rośliny się ukorzenią lepiej
mówiąc szczerze moje problemy z glonami to raz na dwa tygodnie przetarcie szyby z małych jasno zielonych kropeczek , długie nitkowane (krasnorosty) pokazały mi się kiedyś - rosły tylko na łupinach kokosa ale z czasem same zanikłySuja pisze:Ogólnie powiedzmy, że mam teraz LT, ale niedługo z tego wyjdzie po prostu akwarium roślinne na ziemi.
Coś po drodze skopałem po mam potężny zakwit glonów długie półmetrowe nitki ;/
Ostatnio zmieniony 2009-05-10, 21:21 przez oleq_30, łącznie zmieniany 2 razy.
./redir/http://www.e-akwarystyka.pl/topics ... .htm#92598 --- moje akwarium
./redir/http://aqwanarium.eakwarystyka.eu --- moja strona
Akwarysta trzeba się urodzić , akwarium kupić może każdy
./redir/http://aqwanarium.eakwarystyka.eu --- moja strona
Akwarysta trzeba się urodzić , akwarium kupić może każdy
-
- Rekin forum
- Posty: 1881
- Rejestracja: 2008-06-18, 23:17
- Pojemność akwarium: 0
- Imię: Kuba
- Nazwisko: Ptasie xD
- Lokalizacja: Grójec
- Kontakt:
Re: Zakładanie akwarium LT - pielęgnacja dobór wyposazenia
Powiem jedno przynajmniej u mnie heniek rośnie a rogatek gnije xD
Jak ktoś mi to wyjaśni to jest dla mnie bogiem.
Jak ktoś mi to wyjaśni to jest dla mnie bogiem.
"Kiedy mam rację to mam rację, a jeśli się mylę mogłem mieć rację. Więc mam rację bo mogłem się mylić, wiesz."
63L z roślinami
63L z roślinami
-
- Zakręcony forumowicz
- Posty: 1207
- Rejestracja: 2007-05-01, 00:06
- Pojemność akwarium: 160
- Imię: Bogus³aw
- Lokalizacja: Nysa
- Kontakt:
Re: Zakładanie akwarium LT - pielęgnacja dobór wyposazenia
spróbój przesadzić go w inny kąt akwarium albo daj mu czasu , napisz coś więcej o zbiorniku bo nikt nie jest wróżka żeby zgadywać jaki masz zbiornik itpSuja pisze:Powiem jedno przynajmniej u mnie heniek rośnie a rogatek gnije xD
Jak ktoś mi to wyjaśni to jest dla mnie bogiem.
./redir/http://www.e-akwarystyka.pl/topics ... .htm#92598 --- moje akwarium
./redir/http://aqwanarium.eakwarystyka.eu --- moja strona
Akwarysta trzeba się urodzić , akwarium kupić może każdy
./redir/http://aqwanarium.eakwarystyka.eu --- moja strona
Akwarysta trzeba się urodzić , akwarium kupić może każdy
-
- Stały bywalec
- Posty: 325
- Rejestracja: 2008-05-01, 23:48
- Pojemność akwarium: 63
- Imię: Kamil
- Lokalizacja: Szczecin
- Kontakt:
Re: Zakładanie akwarium LT - pielęgnacja dobór wyposazenia
Ok, dziękować ;)oleq_30 pisze:anubias afzeliiKyle pisze:No to jak niedługo jak zrobię pokrywę jakąś i mi się zachce w końcu to znajdę ziemię jakaś w bidronce i jazda ;)
Ale żwirkiem jej raczej nie będę przysypywał.
A mógłbyś podać dokładne nazwy roślin jakie nadają się do takich zbiorników?
Chociaż kilka gatunków żebym miał z czego wybrać.
http://allegro.pl/item400759035_anubias ... dian_.html
anubias barteri
http://allegro.pl/item400759348_anubias ... dian_.html
anubias hastifolia
http://allegro.pl/item400759618_anubias ... dian_.html
anubias congensis
http://allegro.pl/item400760189_anubias ... dian_.html
anubias coffeifolia
http://allegro.pl/item400760799_anubias ... dian_.html
microsorium_pteropus
http://allegro.pl/item400762458_microso ... dian_.html
średniej wielkości żabieniece, zwartki, paprotnice, wywłóczniki, limnofile, kabomby, ludwigie, bakopy, nadwódki, strzałki , lotos tygrysi ,anubiasy , nadwódka trójkwiatowa, heterantera paskowana czy limnofila wodna
żwirkiem przysyp koniecznie , po pierwsze nie będzie ci ziemia brudziła wody i latała po akwarium po drugie rośliny się ukorzenią lepiej
Jak kiedyś coś z tego wyjdzie to na pewno się tu "pochwalę".
Chociaż mogłeś podac łacińskie nazwy wszystkich tych roślin, zdecydowanie łatwiej byłoby mi znaleźć w sklepach

-
- Zakręcony forumowicz
- Posty: 1207
- Rejestracja: 2007-05-01, 00:06
- Pojemność akwarium: 160
- Imię: Bogus³aw
- Lokalizacja: Nysa
- Kontakt:
Re: Zakładanie akwarium LT - pielęgnacja dobór wyposazenia
a ciężko koledze wpisać nazwę w google i znaleść łacińską nazwę samemu ?Kyle pisze:hociaż mogłeś podac łacińskie nazwy wszystkich tych roślin, zdecydowanie łatwiej byłoby mi znaleźć w sklepach
./redir/http://www.e-akwarystyka.pl/topics ... .htm#92598 --- moje akwarium
./redir/http://aqwanarium.eakwarystyka.eu --- moja strona
Akwarysta trzeba się urodzić , akwarium kupić może każdy
./redir/http://aqwanarium.eakwarystyka.eu --- moja strona
Akwarysta trzeba się urodzić , akwarium kupić może każdy
-
- Stały bywalec
- Posty: 325
- Rejestracja: 2008-05-01, 23:48
- Pojemność akwarium: 63
- Imię: Kamil
- Lokalizacja: Szczecin
- Kontakt:
Re: Zakładanie akwarium LT - pielęgnacja dobór wyposazenia
No nie, to 5 minut, ale to tak wiesz, dla potomności by łatwiej było :>oleq_30 pisze:a ciężko koledze wpisać nazwę w google i znaleść łacińską nazwę samemu ?
-
- Rekin forum
- Posty: 1881
- Rejestracja: 2008-06-18, 23:17
- Pojemność akwarium: 0
- Imię: Kuba
- Nazwisko: Ptasie xD
- Lokalizacja: Grójec
- Kontakt:
Re: Zakładanie akwarium LT - pielęgnacja dobór wyposazenia
Potomnych należy uczyć a nie otępiać ;]
"Kiedy mam rację to mam rację, a jeśli się mylę mogłem mieć rację. Więc mam rację bo mogłem się mylić, wiesz."
63L z roślinami
63L z roślinami
- Bohdan
- Przyjaciel forum
- Posty: 1009
- Rejestracja: 2008-05-21, 21:47
- Pojemność akwarium: 0
- Imię: Bohdan
- Nazwisko: Jazda Polska PL
- Lokalizacja: Wa-wa
Re: Zakładanie akwarium LT - pielęgnacja dobór wyposazenia
Witam,
W związku z tym, ze planuje zakup 25-30L , a chciałbym żeby był to L.T. mam parę pytań.
1.
Jak statrujemy L.T.?
W standartowym akwa zaczynamy od wody z filtrem i podłożem + bakterie. Po 2-3 dniach sadzimy rośliny.Czas oświetlenia zwiększamy stopniowo. Akwa zarybiamy po upływie min 21 dni....
2.
Co w przypadku gdy jednak akwa stoi w takim miejscu gdzie jednak przez większość dnia promienie słoneczne bezposrednio nie docierają ?
3.
Czy do L.T. wlewamy tylko kranex ?
Rozumiem, ze woda ma być odstana lub uzdatniona?
4.
Dno akwa planuje podzielić na dwie częsci. W jednej będzie czarny bazalt z posadzonymi roślinami a w drugiej "piasek". Czy piasek jako podłoze również jest stosowany w L.T. ?
W akwa będzie bojownik + kilka razbor brigitte
Dzieki za odpowiedz
W związku z tym, ze planuje zakup 25-30L , a chciałbym żeby był to L.T. mam parę pytań.
1.
Jak statrujemy L.T.?
W standartowym akwa zaczynamy od wody z filtrem i podłożem + bakterie. Po 2-3 dniach sadzimy rośliny.Czas oświetlenia zwiększamy stopniowo. Akwa zarybiamy po upływie min 21 dni....
2.
Co w przypadku gdy jednak akwa stoi w takim miejscu gdzie jednak przez większość dnia promienie słoneczne bezposrednio nie docierają ?
3.
Czy do L.T. wlewamy tylko kranex ?
Rozumiem, ze woda ma być odstana lub uzdatniona?
4.
Dno akwa planuje podzielić na dwie częsci. W jednej będzie czarny bazalt z posadzonymi roślinami a w drugiej "piasek". Czy piasek jako podłoze również jest stosowany w L.T. ?
W akwa będzie bojownik + kilka razbor brigitte
Dzieki za odpowiedz
V-Twin Rider - Live to Ride. WOT-4BS
./redir/http://e-akwarystyka.pl/topics3/12241.htm
./redir/http://e-akwarystyka.pl/topics24/15633.htm
./redir/http://e-akwarystyka.pl/topics24/11306.htm
./redir/http://e-akwarystyka.pl/topics24/11300.htm
./redir/http://e-akwarystyka.pl/topics24/10584.htm
./redir/http://www.e-akwarystyka.pl/topics24/8970.htm
./redir/http://e-akwarystyka.pl/topics3/12241.htm
./redir/http://e-akwarystyka.pl/topics24/15633.htm
./redir/http://e-akwarystyka.pl/topics24/11306.htm
./redir/http://e-akwarystyka.pl/topics24/11300.htm
./redir/http://e-akwarystyka.pl/topics24/10584.htm
./redir/http://www.e-akwarystyka.pl/topics24/8970.htm
-
- Rekin forum
- Posty: 1881
- Rejestracja: 2008-06-18, 23:17
- Pojemność akwarium: 0
- Imię: Kuba
- Nazwisko: Ptasie xD
- Lokalizacja: Grójec
- Kontakt:
Re: Zakładanie akwarium LT - pielęgnacja dobór wyposazenia
Nie polecam piasku na plaże ;)
Mam u Siebie czysty piasek wszytko mimo odmulania lata po akwarium, a w toni wody ciągle unosi się pył...
Według mnie 25L to za mało i to dużo za mało na LT, ale skoro tak bardzo chcesz.
tylko na dno daj mało ziemi na to żwirek dolomitowy cienka warstwa, i na to zwykł akwarystyczny.
Oczywiście lejemy kranex bo w LT pH waha się właśnie w okolicach 7.5
No więc do LT wsadzamy od razu bardzo duzo roślin, które się ukorzeniają, inaczej nie ma sensu stawiać LT. [minimum60% dna musi być obsadzone.]
Rośliny które tam sadzimy, to najlepiej takie które dobrze rosną w świetle 0.3W/L
Nie podajemy żadnych nawozów płynnych, ani CO2
A no i obsada ryb jak najbardziej minimalistyczna... Krewetki też potrafią nabrudzić.
W LT można zarybiać już na drugi dzień jak by co. Bo ilość ryb jaka na stałe dajemy do LT, to mniej więcej tyle ryb ile do normalnego jako startery się wkłada
Mam u Siebie czysty piasek wszytko mimo odmulania lata po akwarium, a w toni wody ciągle unosi się pył...
Według mnie 25L to za mało i to dużo za mało na LT, ale skoro tak bardzo chcesz.
tylko na dno daj mało ziemi na to żwirek dolomitowy cienka warstwa, i na to zwykł akwarystyczny.
Oczywiście lejemy kranex bo w LT pH waha się właśnie w okolicach 7.5
No więc do LT wsadzamy od razu bardzo duzo roślin, które się ukorzeniają, inaczej nie ma sensu stawiać LT. [minimum60% dna musi być obsadzone.]
Rośliny które tam sadzimy, to najlepiej takie które dobrze rosną w świetle 0.3W/L
Nie podajemy żadnych nawozów płynnych, ani CO2
A no i obsada ryb jak najbardziej minimalistyczna... Krewetki też potrafią nabrudzić.
W LT można zarybiać już na drugi dzień jak by co. Bo ilość ryb jaka na stałe dajemy do LT, to mniej więcej tyle ryb ile do normalnego jako startery się wkłada

"Kiedy mam rację to mam rację, a jeśli się mylę mogłem mieć rację. Więc mam rację bo mogłem się mylić, wiesz."
63L z roślinami
63L z roślinami
- Bohdan
- Przyjaciel forum
- Posty: 1009
- Rejestracja: 2008-05-21, 21:47
- Pojemność akwarium: 0
- Imię: Bohdan
- Nazwisko: Jazda Polska PL
- Lokalizacja: Wa-wa
Re: Zakładanie akwarium LT - pielęgnacja dobór wyposazenia
Dzięki Suja ale nie wszystko jeszcze zostało wyjaśnione....
Co w sprawie punktu 2-a?
Wodę dodajemy uzdatnioną, odstaną czy tzw "żywiec" prosto z kranu?
(Mam na myśli również wodą która póżniej uzupełniamy stan akwa..)
Czy dodajemy na starcie bakterie?
Co w sprawie punktu 2-a?
Wodę dodajemy uzdatnioną, odstaną czy tzw "żywiec" prosto z kranu?
(Mam na myśli również wodą która póżniej uzupełniamy stan akwa..)
Czy dodajemy na starcie bakterie?
V-Twin Rider - Live to Ride. WOT-4BS
./redir/http://e-akwarystyka.pl/topics3/12241.htm
./redir/http://e-akwarystyka.pl/topics24/15633.htm
./redir/http://e-akwarystyka.pl/topics24/11306.htm
./redir/http://e-akwarystyka.pl/topics24/11300.htm
./redir/http://e-akwarystyka.pl/topics24/10584.htm
./redir/http://www.e-akwarystyka.pl/topics24/8970.htm
./redir/http://e-akwarystyka.pl/topics3/12241.htm
./redir/http://e-akwarystyka.pl/topics24/15633.htm
./redir/http://e-akwarystyka.pl/topics24/11306.htm
./redir/http://e-akwarystyka.pl/topics24/11300.htm
./redir/http://e-akwarystyka.pl/topics24/10584.htm
./redir/http://www.e-akwarystyka.pl/topics24/8970.htm